| Предмет |
| Обавештења |
| Резултати |
| Материјали |
|
Предавачи: |
||||||||||||||||
|
Студијски програм: Површинска експлоатација лежишта минералних сировина (VIII семестар -OAS) ЕСПБ бодови: 4 Статус: Изборни |
||||||||||||||||
| Услов: - | ||||||||||||||||
|
Циљ предмета: У оквиру овог курса третирана је област минирања и методе мониторинга при минирању за потребе рударства и грађевинарства и других привредних грана. Курсом је предвиђено детаљно упознавање студената са проблемом сеизмичких ефеката минирања и њихово оспосбљавање за решавање истих. |
||||||||||||||||
|
Исход предмета: Стицање знања из области везане за сеизмику минирања како у рударству и грађевинарству, тако и у осталим гранама привреде где се указује потреба за тим. |
||||||||||||||||
|
Садржај предмета: Теоријска настава: Основи теорије еластичности. Експлозија као извор сеизмичких таласа. Расподела енергије експлозива при минирању. Мерењe потреса. Регистровање вибрација и интерпретација. Основни фактори који утичу на потресе. Стварна и привидна брзина осциловања тла. Однос количина пуњења – растојање. Стандарди потреса. Спектрална анализа. Утицај дисконтинуитета – екрана на простирање таласа. Утицај милисекундног успорења и шема иницирања минских пуњења на сеизмичке ефекте минирања. Последице потреса. Праћење и контрола ваздушних удара. Редуковоно растојање за ваздушне ударе. Подручја потенцијалне штете од ваздушних удара. Ефекти минирања на бунаре и подземне водотокове. Практична настава: Основни динамички параметри осциловања и њихово регистровање. Прорачун утрошака енергије за дробљење стенске масе, одбацивање стенске масе, стварање пукотинског система, спрашивање зидова бушотине – рачунске вежбе. Одређивање редукованог растојања. Одређивање закона осциловања тла. Мерење ефеката минирања насталих услед масовног минирања у рудницима – теренска настава. Оцена ефеката минирања на објекте. Рад са софтверским пакетима из области сеизмике (VIBRALOC, UVSZ). Обрада и интерпретација података. |
||||||||||||||||
Литература:
|
||||||||||||||||
|
Метода извођења наставе: |
||||||||||||||||
Фонд:
|
||||||||||||||||
Оцена знања:
|
||||||||||||||||
| Додатни услови оцењивања: | ||||||||||||||||